Reizen met een elektrische auto door Europa wordt steeds populairder en aantrekkelijker. Daarnaast wordt het steeds eenvoudiger dankzij een groeiend netwerk van oplaadpunten. Toch is een goede voorbereiding belangrijk om zorgeloos op weg te gaan. Hier vind je handige tips en antwoorden op veelgestelde vragen.
Plan je route langs oplaadpunten
Als je reist door Europa met een elektrisch voertuig is het goed om uit te stippelen wanneer en waar je jouw auto kunt opladen. Helaas hebben niet alle Europese landen een uitgebreid aanbod aan (snel)laadpalen. De afstand tussen laadpalen is groter en ook zit er verschil in betaalmogelijkheden en laadopties. Je zult niet de eerst zijn die stil komt te staan met een lege accu, omdat het dichtstbijzijnde laadstation toch nét iets te ver weg bleek te zijn. Er bestaan ideale apps waar je kunt filteren op type laadstation en de gewenste betaalmethode of laadpas.
Verschillende types laadstekkers en laadkabels
Er zit verschil in laadstekkers en laadkabels. Dit is afhankelijk van je auto, de laadpaal en de locatie. In Nederland kennen we maar één soort laadstekker. Maar wanneer je in het buitenland bent kan er verschil in laadstekkers en laadkabels zitten. Over het algemeen gebruiken alle landen binnen Europa type 2 stekkers voor AC laden en CCS2 voor DC snelladen.
Wat is een EV-laadkabel?
Een EV-laadkabel is een kabel die wordt gebruikt om een elektrische auto (EV) op te laden via een laadpaal of een gewoon stopcontact. Er zijn verschillende soorten laadkabels, afhankelijk van het type aansluiting en de laadsnelheid. In Europa wordt standaard type 2 gebruikt. Het ondersteund zowel enkel-fase tot 7,4 kW, als drie-fase tot 22 kW laden. Sommige laadstations hebben vaste kabels aan het station zitten, maar het kan ook zijn dat je je eigen laadkabels mee moet nemen.
Verschillende modus in laadkabels
Nu zou je denken dat het voor de rest allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Er bestaan kabels in verschillende type modussen:
- Modus 1 kabel: Dit type is geschikt voor het eenvoudig opladen van lichte voertuigen zoals scooters en e-bikes.
- Modus 2 kabel: De meeste elektrische auto’s worden afgeleverd met dit type kabel. Deze is te gebruiken voor een 3-pins stopcontact en daarmee is je EV zonder laadstation op te laden.
- Modus 3 kabel: Wereldwijd de meest gebruikte manier om een elektrisch voertuig op te laden. De kabel is verbonden met een speciaal EV-laadstation die je vaak bij huizen, kantoren en openbare parkeerplaatsen ziet.
- Modus 4 kabel: Dit type kabel is speciaal ontworpen om het snelladen mogelijk te maken. Deze kabels kunnen hogere vermogens aan waardoor het mogelijk is om binnen kortere tijd je elektrische auto op te laden, ook wel DC-laden genoemd. Dit type kabel zit permanent verbonden aan een DC-oplaadstation.
Het verschil tussen AC-laden en DC-laden
Kortgezegd is AC wisselstroom en DC is gelijkstroom. Wisselstroom is stroom wat van het elektriciteitsnet komt en wordt gebruikt in huis. Gelijkstroom is energie wat wordt opgeslagen in accu’s. AC-laden kun je ook wel het ‘langzaam laden’ of ‘wisselstroomladen’ noemen. Dit type laadstations vind je meestal bij hotels, openbare laadpalen en winkelcentra.
DC-snelladen, ook wel gelijkstroomladen, is een manier om elektrische voertuigen dus veel sneller op te laden dan via AC-laden. Dit komt doordat de omvorming van wisselstroom naar gelijkstroom al in het laadstation gebeurt, waardoor de batterij direct van stroom wordt voorzien.
Hoe snel laadt een DC-lader je elektrische voertuig op in Europa?
Er zijn verschillende snellaad netwerken beschikbaar in Europa. Populaire DC snellaadstations zijn Ionity, Tesla Superchargers, Fastned, Allego, EnBW, Total Energies, Shell Recharge en BP Pulse.
50 kW → 20-30% tot 80% in ongeveer 45-60 minuten.
150 kW → 20-30% tot 80% in 20-30 minuten.
350 kW → 20-30% tot 80% in 10-20 minuten.
Let op: Niet elke elektrische auto ondersteunt ultrasnel laden. Check de maximale laadsnelheid van je auto.
Neem voor de zekerheid meerdere laadpassen mee
Helaas bestaat er geen universele laadpas. Daarom is het goed om meerdere laadpassen mee te nemen wanneer je van plan bent om door Europa te reizen met een elektrische auto. Daarbij hebben sommige landen alleen lokale aanbieders. Controleer vooraf of je voor het land waar je doorheen of naartoe reist een extra pas nodig hebt.
Bekende laadpassen en aanbieders
Hieronder een overzicht van de meest aanbevolen passen en laadpasaanbieders en waar ze te gebruiken zijn:
Laadpas | Aanbieders | Beschikbaarheid |
---|---|---|
Shell Recharge | Ionity, Fastned, Allego, TotalEnergies, EnBW | Werkt in bijna heel Europa |
Maingau | Ionity, EnBW, Allego, Fastned | Te gebruiken in Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland |
Plugsurfing | Fastned, Ionity, Allego, EnBW, TotalEnergies | Werkt in heel Europa |
EnBW Mobility | EnBW, Ionity, Allego, Fastned | Werkt in onder andere Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Nederland |
Tesla Supercharger | Tesla Superchargers | Werkt in heel Europa |
Veelgestelde vragen over elektrisch rijden in Europa
Wat moet je meenemen in de auto naar Frankrijk?
Ja, in sommige gevallen is het handig om een verloopstekker mee te nemen als je met je elektrische auto door Europa reist. Niet alle laadpunten en stopcontacten zijn overal hetzelfde.
Hoeveel actieradius verlies ik op de snelweg met een elektrische auto?
De actieradius van een elektrische auto is sterk afhankelijk van de snelheid, temperatuur, rijstijl en gebruik van airco of verwarming. Op de snelweg verbruikt een EV doorgaans 30 tot 50% meer energie dan bij stadsverkeer wat resulteert in een kortere actieradius.
Snelheid | Verbruik (kWh/100 km) |
---|---|
50 km/u (stad) | 12-15 kWh/100 km |
80 km/u | 15-18 kWh/100 km |
100 km/u | 18-22 kWh/100 km |
120 km/u | 22-28 kWh/100 km |
130 km/u | 25-35 kWh/100 km |
Kan ik mijn elektrische voertuig opladen bij hotels binnen Europa?
De actieradius van een elektrische auto is sterk afhankelijk van de snelheid, temperatuur, rijstijl en gebruik van airco of verwarming. Op de snelweg verbruikt een EV doorgaans 30 tot 50% meer energie dan bij stadsverkeer wat resulteert in een kortere actieradius.
Wat zijn de kosten van opladen in landen binnen Europa?
De kosten voor het opladen van een elektrische auto in Europa zijn erg verschillend per land. Ook zijn de kosten afhankelijk van factoren zoals het type laadstation, de locatie en de tarieven van het oplaadstation.
Interessant weetje: Luxemburg biedt de laagste tarieven voor snelladen met een gemiddelde prijs van € 0,46 per kWh. Zwitserland heeft daarentegen de hoogste kosten als het op opladen gaat, namelijk gemiddeld € 0,91 per kWh.
Heb ik met een elektrische auto een milieusticker nodig?
Ja, ook wanneer je met een elektrisch voertuig reist, dien je in het bezit te zijn van een geldige milieusticker. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je milieustickers in zes verschillende categorieën, waarbij de groene sticker dient voor elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen.
Duitsland heeft slechts één soort sticker. Echter waren dit er voorheen drie. Deze geldt dus niet alleen voor brandstofvoertuigen, maar ook voor elektrische auto’s.
Ben je al in het bezit van een Europese milieusticker? Vraag deze eenvoudig en snel aan, zodat je met een gerust hart op reis kunt door Europa.