Officiële milieusticker
Snelle levertijd
Nederlandstalige klantenservice

Het tolwegensysteem in Duitsland

Tolwegensysteem Duitsland

Het tolwegensysteem in Duitsland wordt beheerd door het Duitse Toll Collect. Dit gaat in opdracht van de Duitse overheid. Tol betalen is voornamelijk bedoelt voor zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en (bestel)bussen. Er zijn enkele uitzonderingen voor personenauto’s, zoals tolbruggen of tunnels. Hoe het tolwegensysteem in Duitsland precies werkt, ontdek je nu…

Zware voertuigen en tol betalen

Sinds 1 december 2023 berekend de Duitse overheid tol op basis van de afstand die het tol verplichte voertuig heeft afgelegd. Tol, ook wel Maut of LKW-Maut genoemd, geldt op alle federale wegen (Bundesstraßen) en snelwegen (Autobahnen).

Dit geldt voor vrachtwagens en andere voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg en een toelaatbaar totaalgewicht van 7500 kg. De hoogte van de tol wordt bepaald aan de hand van het type voertuig, de milieuklasse van het voertuig, het aantal assen, de lengte van het voertuig en de afgelegde afstand.

Chauffeurs die veel over Duitse tolwegen rijden, maken vaak gebruik van een voertuigtoestel die automatisch de afgelegde afstanden registreert en de boekingen uitvoert. Om gebruik te kunnen maken van dit systeem, dient eerst het bedrijf en het voertuig geregistreerd te worden. Dankzij dit systeem hebben chauffeurs hier geen omkijken meer naar.

Betaalmogelijkheden tolwegen Duitsland

Voornamelijk vrachtwagens (LWK: Lastkraftwagens) betalen tol op Duitse wegen. Vrachtwagenchauffeurs die veel rijden op Duitse tolwegen zijn vaak als klant geregistreerd bij Toll Collect. Er zijn verschillende betaalmogelijkheden.

Betaling via tegoedrekening

Wanneer je betaald via een tegoedrekening is het belangrijk om voldoende geld op deze rekening te zetten voordat je naar Duitsland reist over tolwegen. Het bedrag wat verschuldigd is, wordt automatisch van het saldo afgehaald

Toll Collect-incasso

Bij incasso van Tol Collect wordt het verschuldigde bedrag aan tol automatisch van jouw bankrekening gehaald. Voor elke afschrijving ontvang je een mail met de hoogte van het verschuldigde bedrag.

Kredietkaarten

Bij betaling met een kredietkaart dien je eerst een contract af te sluiten met een kredietkaartaanbieder. Het is belangrijk om eerst te kijken met welke aanbieders Tol Collect een overeenkomst heeft afgesloten.

Tankkaarten

Het is mogelijk om met een tankkaart te betalen voor Duitse tolwegen. Het is goed om na te gaan welke tankkaarten wel en welke niet worden geaccepteerd. Tankkaarten die wel worden geaccepteerd zijn: AS24/TotalEnergies, bp/Aral, DKV, E100, Esso, Shell, Eurowag, FDE, HoyerCard.Europe, Mercedes ServiceCard, MSTS Tolls, OMV Routex, PLOSE, RMC Service Card, SVG, VIALTIS, UTA Edenred, TND en Tankpool24.

Moet ik in Duitsland tol betalen met een personenauto?

Nee, Duitsland is een van de weinige Europese landen waar een personenauto is vrijgesteld van de tolheffing. Voor het rijden op Duitse wegen met een personenauto hoef je dus geen tol te betalen. Er bestaan wel enkele uitzonderingen.

Uitzonderingen:

  • Warnowtunnel in Rostock: Tarief is ongeveer € 2,50 – € 5,50 enkele reis, afhankelijk van het type voertuig
  • Herrentunnel bij Lübeck: Tarief is ongeveer € 1,80 – € 3,50 enkele reis, afhankelijk van het type voertuig
  • Privéwegen in Beieren
  • Op het eiland Sylt

Als je van plan bent om door Duitsland te reizen, is het goed om vooraf te controleren of je gebieden doorkruist waar je tol moet betalen. Houdt er rekening mee dat de tarieven per seizoen kunnen verschillen.

Gaat Duitsland tolwegen voor personenauto’s uitbreiden?

Duitse snelweg

In Duitsland is het momenteel nog niet verplicht voor personenauto’s om tol te betalen voor het gebruik van snelwegen (Autobahnen). Dit maakt Duitsland een van de weinige Europese landen waar personenauto’s vrijgesteld zijn van tolheffingen voor het rijden op snelwegen.

Echter, de situatie is niet helemaal eenvoudig, aangezien er wel tol wordt geheven op bepaalde specifieke wegen zoals tunnels en bruggen (zoals eerder benoemd geldt dit voor de Warnowtunnel in Rostock en de Herrentunnel in Lübeck), waar zowel personenauto’s als zware voertuigen tol moeten betalen. Daarnaast kunnen er regionale uitzonderingen zijn, bijvoorbeeld in privégebieden of op het eiland Sylt.

De Duitse overheid heeft echter plannen om tol voor personenauto’s in te voeren. Deze plannen werden in 2016 gepresenteerd, maar stuitten op veel bezwaar van andere Europese landen, zoals Nederland, Oostenrijk en Luxemburg. De Europese Commissie vond de plannen niet duidelijk genoeg en wees de voorstellen af. 

Het doel was om de kosten van de infrastructuur, waaronder onderhoud en renovatie van snelwegen, te dekken door middel van een nieuwe tolheffing voor personenauto’s. Inmiddels is het idee uitgesteld, maar het blijft een onderwerp van discussie.

Hoewel de invoering van tol voor personenauto’s momenteel op de lange baan ligt, heeft de Duitse regering aangegeven dat ze wel bezig is met het verkennen van verschillende modellen om het systeem in de toekomst mogelijk in te voeren.

Er wordt gedacht aan een kilometerheffing die zou gelden voor alle voertuigen die gebruik maken van snelwegen en mogelijk ook andere drukke verkeersroutes. Dit zou dan in de vorm van een digitale tolheffing kunnen gebeuren, zoals het systeem dat momenteel voor vrachtwagens wordt gebruikt.

Mogelijke toekomstige ontwikkelingen

Er zijn verschillende ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de toekomstige invoering van tol voor personenauto’s in Duitsland. Ten eerste spelen de snel veranderende technologieën een rol. De vooruitgang op het gebied van digitale betalingstechnieken maakt het steeds eenvoudiger om tol te heffen zonder dat er fysieke tolstations nodig zijn, zoals dat nu al het geval is voor vrachtwagens via Toll Collect.

In de toekomst zouden ook personenauto’s via een vergelijkbaar systeem hun tol kunnen betalen, mogelijk op basis van hun werkelijke gereden afstand.

Daarnaast wordt de discussie rondom het verduurzamen van transport steeds relevanter. Met de groei van elektrische voertuigen en de Europese milieunormen, zou de Duitse overheid kunnen overwegen om tolheffing te koppelen aan het milieuvriendelijk karakter van voertuigen. 

Dit zou in de praktijk betekenen dat voertuigen met lage emissies mogelijk lagere toltarieven zouden betalen dan voertuigen die veel CO2 uitstoten. Dit zou niet alleen de verkeersdrukte kunnen verminderen, maar ook bijdragen aan de bredere doelstellingen van de EU op het gebied van klimaatverandering.

Tot slot spelen politieke en economische factoren een rol in de besluitvorming rondom tolheffingen. De invoering van tol voor personenauto’s zou aanzienlijke inkomsten voor de Duitse staat kunnen genereren, maar het kan ook leiden tot bezorgdheid over extra kosten voor de burger, vooral in tijden van economische onzekerheid. Hoe de regering deze belangen zal afwegen, is iets om in de gaten te houden.

Geen tol betalen, maar wel een milieustickerplicht

Duitsland kent voor personenauto’s dus geen tolheffing, maar er bestaan wel milieuzones in verschillende Duitse steden en plaatsen. Ben je van plan om een milieuzone te betreden? Zorg er dan voor dat je in het bezit bent van de groene milieusticker voor Duitsland. Deze Umweltplakette plak je aan de binnenzijde van de voorruit aan de bijrijderskant.

Wellicht ook interessant?

  Frankrijk is een populair vakantieland. En dat is niet zo gek, want wat is het er prachtig, in welk deel je ook bent. Dit is ook de reden dat er jaarlijks duizenden mensen hun […]